BOEKEN OF VRAGEN? 06 50 50 50 76

Duitsland. Verrassend veel vakantie.

< Naar vorige pagina

DZT PERSBERICHT

PERSBERICHT van het Duits Verkeersbureau

Amsterdam, februari 2024

Duitsland heeft zijn koppositie als hét Europese land voor stedentrips en culturele reizen in 2023 duidelijk bevestigd. Een divers en kwalitatief hoogwaardig aanbod voldoet aan de vraag van verschillende doelgroepen. Na evaluatie van  internationale onderzoeken ziet de Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) het grootste potentieel voor verder herstel van het Duitse incoming-toerisme in het stedelijk toerisme in 2024.

Petra Hedorfer, bestuursvoorzitter van de DZT: "Duitsland heeft zich stevig gevestigd als de nummer één op het gebied van citytrips en culturele bestemmingen voor wereldwijde reizen onder Europeanen. Volgens IPK International waren 11,1 miljoen van de 46,5 miljoen reizen van Europeanen naar Duitsland in 2022 stedentrips en 3,8 miljoen rondreizen. Volgens voorspellingen van verschillende marktonderzoeksinstituten en onze eigen schattingen kan het Duitse incoming-toerisme in 2024 terugkeren naar de recordcijfers van 2019."

Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar blijft de belangstelling voor stedentrips hoog, vertonen cultuur- en rondreizen een stijgende trend, terwijl de vraag naar zon, zee en strand iets afneemt. "In 2024 stemmen we onze wereldwijde themacampagnes 'Kunst- en cultuurland Duitsland' en 'UNESCO-werelderfgoed' hierop af en richten we ons op de 250e geboortedag van Caspar David Friedrich, het 35-jarig jubileum van de val van de Berlijnse Muur en de gaststeden van het EK en Chemnitz als culturele hoofdstad van Europa 2025", aldus Hedorfer.

Groeiend incoming-toerisme: steden maken een inhaalslag in 2023
Het incoming-toerisme in Duitsland herstelt zich gestaag en bereikt met 74,9 miljoen internationale overnachtingen van januari t/m november 2023 alweer 89,6 procent van de cijfers in 2019. Zoals al jaren het geval is, was Nederland ook in 2023 weer de belangrijkste bronmarkt: met ongeveer 9,5 miljoen overnachtingen van Nederlanders van januari t/m september 2023 waren het bijna evenveel als in het recordjaar 2019 (9,7 miljoen). Volgens de gedetailleerde resultaten die tot nu toe beschikbaar zijn t/m  september 2023, hebben de Magic Cities al een herstelpercentage van 91,6 procent. Het aandeel van de steden in het totale aantal overnachtingen door internationale toeristen, dat in de eerste negen maanden van 2019 nog 45 procent bedroeg, zal in dezelfde periode in 2023 alweer 43 procent bedragen.

Nederland derde plaats voor stedentrips in Duitsland 
De grootste herkomstmarkten voor Duits incoming-toerisme dragen ook bovengemiddeld bij aan het stedelijk toerisme. Met 3,4 miljoen overnachtingen in de Magic Cities en de hoofdstad Berlijn is de VS de sterkste herkomstmarkt voor stedelijk toerisme, gevolgd door Groot-Brittannië (2,2 miljoen) en Nederland (2,1 miljoen). 

Het brede aanbod aan culturele activiteiten in Duitsland is veel populairder bij citytrippers dan bij toeristen in Duitsland als geheel. De Qualitätsmonitor Deutschland-Tourismus laat vooral significante verschillen zien voor bezoek aan bezienswaardigheden, musea/tentoonstellingen en stadsrondleidingen.

'Stay a little bit longer' in de stad en op het platteland
Volgens een analyse van de World Travel Monitor door IPK International 2023 in opdracht van de DZT in 27 landen, is 93 procent van de reizigers naar Duitsland geïnteresseerd in het combineren van een stedentrip met natuur: Van hen zou 34 procent zich richten op de stad, 21 procent op de natuur en 37 procent op zowel stad als natuur. Met het initiatief 'Stay a little bit longer' wil de DZT internationale toeristen in Duitsland aanmoedigen hun bezoek te verlengen door stedentrips te combineren met een verblijf in de omgeving. De campagne levert zo een actieve bijdrage aan klimaat- en milieuvriendelijk reizen. Daarnaast verhoogt de campagne de economische toegevoegde waarde van reizen en helpt het toerisme in landelijke regio's te versterken.

Extra mogelijkheden door open data-toepassingen
Het Knowledge Graph-project van de DZT, dat medio 2023 online ging, opent ook nieuwe marketingmogelijkheden voor het Duitse stedelijk toerisme. 
Verschillende internationale online reisplatforms gebruiken al gegevens uit de Knowledge Graph om het actuele aanbod in de steden weer te geven in combinatie met reisaanbiedingen.

Open data leveren ook de technologische basis voor de implementatie van AI-ondersteunde toepassingen en diensten. Zo kunnen bezoekersstromen worden gereguleerd en beter worden beheerd en kan het gebruik van vervoer worden geoptimaliseerd. Zo leveren ze een effectieve bijdrage aan klimaat- en milieuvriendelijk reizen en verbeteren ze tegelijkertijd de bezoekerservaring in de kwaliteitsbestemming Smart City. In deze context ontstaan verdere vooruitzichten voor de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsmodellen voor start-ups.

De stad van de toekomst als bestemming
Het stadscentrum is aan het veranderen. De detailhandel, die lange tijd het gezicht van de binnenstad bepaalde, is in navolging van de platformeconomie deels verschoven naar digitale marktplaatsen en veel gemeenten ontwikkelen innovatieve en milieuvriendelijke mobiliteits- en vervoersconcepten. De stad van de toekomst wordt steeds slimmer en combineert flexibel mobiel werken, tijdelijke kunstevenementen, geschiedenis en sociaal-culturele ontmoetingsruimtes.
De stad van de toekomst staat bovendien in verbinding met de regionale identiteit van het omliggende gebied. De wereldwijde DZT-campagne 'kunst- en cultuurland Duitsland 2024' speelt in op deze trends. 

Deze campagne bestaat uit de themaclusters Design.Culture.Travel, History.Culture.Travel, Wine.Culture.Travel en Music.Culture.Travel en is gericht op potentiële toeristen uit leefmilieus die affiniteit hebben met stedentrips naar Duitsland. Het toeristische aanbod voor de clusters spreekt deze doelgroepen expliciet aan.

Meer Info: www.germany.travel

Vragen of opmerkingen?

Stel nu hier uw vraag en u krijgt zo spoedig mogelijk antwoord.